راهنمای ستاد اسکان فرهنگیان مهاباد

وبلاگ راهنمایی مسافران ستاد اسکان فرهنگیان مهاباد

راهنمای ستاد اسکان فرهنگیان مهاباد

وبلاگ راهنمایی مسافران ستاد اسکان فرهنگیان مهاباد

این وبلاگ به منظور راهنمایی مسافران عزیز فرهنگی و غیر فرهنگی که قصد مسافرت به شهرستان مهاباد را دارند طراحی و آماده شده است امیدواریم مورد استفاده واقع شود

بایگانی

سابقه تاریخی مهاباد

سه شنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۵۵ ب.ظ

سابقه تاریخی مهاباد  :

تحقیقات مورخین و آثار کشف شده باستان شناسان  حاکی از آن است که منطقه مهاباد از سده های هزاره اول قبل از میلاد یکی از مناطق مسکونی ایران باستان بوده است . مهاباد شهری است نسبتاً جدید که از تاریخ پیدایش آن حدود چهار صد سال بیش نمی گذرد ، تا اواخر قرن دهم ه .ق شهری بنام مهاباد در منطقه وجود نداشته است و مهمترین مرکز شهری و اداری ناحیه شهرکی بنام دریاس (( داریاس ))‌ بوده است .

دریاس به روایت بطلمیوس از جمله شهرکهای ماد در ناحیه اندرقاش بوده تا قرن دهم هجری به همین نام شهرت داشته و مرکز مرکز فرمانروایی منطقه بشمار می رفته است . مهاباد یکی از غنی ترین و مستعد ترین شهرهای آذربایجان غربی است که دارای ظرفیت های تاریخی طبیعی  بالایی جهت جذب گردشگر می باشد . وجود آثار تاریخی قبل از اسلام و اسلامی از ویژگی های عمده شهر مهاباد می باشند . مهاباد همواره یکی از بستر های شکل گیری جریانات فرهنگی در طول تاریخ ایران بوده ، دلیل بر این ادعا هم می توان به آثار سیاسی فرهنگی باقی مانده از ایام گذشته با ذکر محلهایی چون قلعه صارم بیگ ، بداق سلطان و ... اشاره نمود .  

موقعیت جغرافیایی شهرستان مهاباد :

شهر مهاباد  مرکز شهرستان مهاباد یکی از شهرستانهای 14 گانه استان آذربایجان غربی است ، این شهر در موقعیت جغرافیایی 45 درجه و 23 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 46 دقیقه عرض شمالی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد ، ارتفاع شهر از دریای آزاد 1358 متر است .درتقسیمات اقلیمی کشور ایران ، شهر مهاباد از نظر تقسیمات اقلیمی زمستانی در منطقه خیلی سرد و در تقسیمات تابستانی در منطقه معتدل مرطوب قرار گرفته است . یخبندان شهر مهاباد به علت سرمای زیاد از اواسط آبانماه شروع و تا اوایل فروردین ماه ادامه دارد . به طور کلی 99 روز از سال یخبندان است ، میزان خشکی در شهر مهاباد حدود 4 ماه است . از اواسط اردیبهشت تا اواسط شهریور ادامه دارد .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۲
جمال دوراندیش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی